7. ročník, síla

Skládání sil – návod a postup

Následující návody popisují a přesně znázorňují možný postup při grafickém skládání sil. Autorem všech následujících modelů je Martin Novotný, žák 9. ročníku ZŠ Bezdrevská v Českých Budějovicích. Skládání sil působících stejným směrem Skládání sil působících opačným směrem Skládání sil působících různým směrem Skládání sil působících různým směrem – interaktivní model v GEOGEBŘE

7. ročník, tlak

Plyny – samostudium (7. ročník)

Ujisti se, že dokážeš vlastními slovy odpovědět na následující otázky. (Pokud nevíš, spolupracuj s učebnicí. Nezdržuj se s internetem!) – Z jakého důvodu se plyny rozpínají? – Jak je možné, že vzduch ze Země nemizí do vesmíru? – Co je to atmosférický tlak a jaká je jeho přibližná hodnota? – K čemu potřebujeme ozonovou vrstvu a jak je přibližně vysoko? – K čemu slouží barograf?CELÝ PŘÍSPĚVEK

6. ročník, příklady pro 6. ročník, příklady pro 7. ročník

Trenér příkladů na výpočet hustoty, objemu a hmotnosti

Trenér počítání příkladů na výpočet hustoty, objemu a hmotnost. Můžeš si zvolit kombinaci veličin i jednotek k protrénování a nechat si svoje výpočty zkontrolovat a ujistit se tak, jak jsi na tom. K dispozici je i možnost počítat bez kalkulačky a tak můžeš trénovat výpočty rovnou z hlavy. Odkaz na trenéra příkladů je zde: zsvltava.cz/fyzika/priklady K vyřešní příkladů potřebuješ znát základní vzorec na určení hustotyCELÝ PŘÍSPĚVEK

7. ročník, síla, tlak

Hydraulické zařízení – interaktivní model

Prozkoumej pomocí: interaktivního modelu využití Pascalova zákona u hydraulického lisu. Tvým úkolem je pochopit fungování a ovládnout výpočet síly a tlaku. K dispozici máš neomezené množství testovacích příkladů. Model hydraulického lisu je zde: http://www.zsvltava.cz/fyzika/hydraulicky-lis/

6. ročník, 7. ročník, 8. ročník, 9. ročník, příklad

Postup při řešení příkladů

Řešení příkladu je jako příběh. V úvodu se seznámíme s hlavními hrdiny (zápis). Vystříbří se jednotlivé povahové rysy (jednotky). Příběh má nějaký důvod – cíl – někam směřuje (vzoreček). Příběh se vyvíjí. To může být někdy krkolomné a komplikované (dosazení do vzorečku a matematický výpočet). Každý příběh má nějaký konec – vyústění (odpověď). Je to snadné, ale důležité. Příběh, který bychom vyprávěli na přeskáčku byCELÝ PŘÍSPĚVEK

zajímavosti

Inspirace od Newtona

V roce 1665, když bylo Newtonovy 23 let, zavřely se na 3 roky univerzity kvůli morové epidemii. Pro mnoho studentů to znamenalo přerušení studia a pro řadu z nich i konec kariéry. Newton se zachoval zcela opačně. Po návratu domů využil 2 roky k intenzivnímu studiu, během kterého si zformoval a vytvořil vlastní náhled na vesmír. Odobí sám nazval jako nejlplodnější ve svém životě aCELÝ PŘÍSPĚVEK

7. ročník, tlak

Tlak v tekutinách (samostudium)

Nastuduj na následujících odkazech: webu České televize nebo na YOUTUBE poznatky o tekutinách a některých zákonitostech. Vytvoř graf na list A4 (využij maximálně prostor papíru). Podle grafu bude možné určit, jaký tlak panuje v různých hloubkách vody od 1 m do 1 km. Zařiď, aby graf hezky vypadal a aby byl co nejpřehlednější. (test v přípravě) Nastuduj princip a fungování hydraulického zařízení. Ovládni výpočty.

7. ročník, síla

Tlak

Tlak je fyzikální veličina, která vyjadřuje velikost síly působící kolmo na plochu. Tlak označujeme malým „p“ a matematicky vyjádříme:     Jednotkou tlaku je Pascal – Pa. Jednotka získala své jméno po francouzském fyzikovi, matematikovi a filosofovi, a proto začíná velkým písmenem. Jak velký je 1 Pascal? Velikost 1 Pascalu zjistíme snadno. Stačí si do vzorečku dosadit jedničku. Zjistíme, že 1 Pascal je síla 1CELÝ PŘÍSPĚVEK

7. ročník, síla, zajímavosti

Třecí síla

Třecí síla určuje velikost vzájemného působení ploch těles, které se spolu dotýkají. Vzájemné působení vyplývá ze skutečnosti, že žádná plocha není dokonale rovná a hladká. Pohár na obrázku se našemu oku jeví jako dokonale hladký. Pokud bychom se podívali speciálním mikroskopem, zjistili bychom, že ve skutečnosti vypadá povrch asi následovně: Na obrázku je vidět 2 mm x 2 mm zdánlivě hladkého poniklovaného povrchu v přiblíženíCELÝ PŘÍSPĚVEK