Projektový den ENVITECH
Ve středu 18. června začal u nás ve škole třídenní projekt ENVITECH zaměřený na přírodní vědy. Projektu se zúčastnily všechny ročníky na druhém stupni.
Projekt ENVITECH kromě jiného přinesl do školy několik desítek zajímavých pokusů a ukázek možností měřících přístrojů všeho, co si kdo mohl nebo neuměl doposud představit. Celá akce se nesla v duchu přesvědč se sám. Proto si každý z účastníků odnáší svou vlastní zkušenost.
Co všechno jsme prověřili?
Následující den jsme se při fyzice pokusili dát dohromady co nejvíce zjištěných poznatků. Žáci vlastními slovy:
- Do dusíku můžeme strčit ruku ale jen na chvíli.
- Teploměr měřil od 30 °C do -80 °C.
- Dusík měl teplotu -180 °C
- Při měření dB jsme naměřili nejvíce 141,9 dB.
- Stiskem dlani dokážu vyvinout sílu 270 N.
- Termokamera naměřila že nejteplejsí místo na těle je nos.
- Termokamera naměřila že nejstudenější místo na těle je ušní boltec.
- Při pokusu jablka s tekutým dusíkem jsme zjistili že když položíme jablko do tekutého dusíku tak jablko ztvrdne,zmrzne a vyschne a když s ním hodíme o zem tak se rozletí na kousíčky.
- Při pokusu nemrznoucí kapaliny s tekutým dusíkem jsme zjistili že když spojíme určité množství tak nám nemrznouci směs zmrzne.
- Také jsme si zkusili použít filmový trik a to tak že jsme na nádobu vylili horkou vodu a tekutý dusík tak nám vznikla pára (mlha).
- Když se dá guma do dusíku, po vyndání se dá rozbít (např. kladivem).
- Když jsme dali pet láhev do dusíku, poté co jsme ji vyndali se zdeformovala.
- Hustota vody je 997,04 kg/m3.
- Když smícháme horkou vodu s jarem a s dusíkem vznikne pěna.
- Když vylejeme dusík třeba v létě na zem nezůstane na zemi ani kapka.
- Když se budu potápět v lihu bude na mě působit menší hydrostatický tlak než ve vodě.
- Zjistila jsem, že když mluvím normálně mam okolo 50 dB.
- 15 litrů kapalného dusíku stojí 1500-3000 Kč.
- Voda se v naší nadmořské výšce vaří při 98,6 °C.
- Osvětlení v místnosti se měří pomocí jednotky lux.
- Ve stejné hloubce ve vodě je větší tlak než v lihu.
- Někteří spolužáci dokáží řvát 110 dB.
- Dá se měřit síla osvětlení.
- Sáhla jsem si do tekutého dusíku a zjistila že není mokrej a že mě dokáže po nějaké době popálit.
- Pomocí spirometru vím že mám středně velkou kapacitu plic.
- Při zahřívání vody v zkumavce, záleží na místě měření, čím dál od zdroje tepla, tím menší teplota.
- Teplotu lze měřit zařízením - termokamerou, které měří teplotu laserem.
- Černá barva odráží podstaně hůře, než bílá.
- Hlasitost zvuku se měří v decibelech.
- Spirometrem lze měřit kapacitu plic.
- Síla se měří v Newtonech, dokážu vyvinout sílu v pravé pěsti až 315 N.
- Na dně oceánu by se voda vařila dříve než zde.
- Po změření termokamerou má mé tělo teplotu 32 °C.
- Tekutý dusík je kapalina, která se neustále vypařuje, po vylití se v okamžiku přemění na pevnou látku, která se poté také hned odpaří.
- Když ohříváme vodu zezdola bude mít větší telpotu než když ji ohříváme nahoře.
Envitech a přírodopisné pozorovnání
V učebně přírodopisu nám čtyřčlenný tým vedený Petrem Kohoutem připravil „přírodovědeckou laboratoř“ plnou elektrických mikroskopů, mikroskopů s digitálními obrazovkami a stereomikroskopy. Jeden mikroskop byl ještě napojen na kameru s notebookem.
Nejprve se žáci seznámili se všemi přístroji a jejich součástmi. Poté dostali sadu trvalých preparátů, které pozorovali. Následovala příprava vlastních preparátů a jejich pozorování.
Měli jsme možnost pozorovat různá rostlinná pletiva, škrobová zrna z brambor, buňky obsažené v hrušce apod. Další pozorování bylo zaměřeno na živočichy žijící v našich rybnících – buchanky, perloočky, vířníci. Velmi zajímavá byla také tvorba preparátu s laktobacily, které jsou obsažené v mléčných výrobcích. Posledním pokusem byla papírová chromatografie s rostlinnými barvivy. Všechna pozorování byla doprovázena výkladem, nákresy a prezentacemi.
Celému týmu děkujeme za krásné tři dny, ze kterých si odnášíme spoustu zážitků a zkušeností.
Pokusy s dusíkem a měření v laboratoři
Tento obsah je v rekonstrukci...
školní zpravodaj / 18.čer 2014