Téma: Hydrostatický tlak
Samostudium pro období: 19. 01. – 21.01. 2021 (1 + 1 hodina fyziky)
- V učebnici si přečti kapitolu: „Hydrostatický tlak“ (3 strany)
- Do sešitu si zaveď stejný nadpis + text v modrém rámečku na konci kapitoly. (Začíná: Hydrostatický tlak …)
- Připoj řešený příklad z učebnice v úvodu kapitoly – avšak s následujícími rozdíly:
- hrnec bude mít výšku 50 cm,
- místo vody bude naplněn olivovým olejem.
Téma: Povrchové napětí
Pro 7.C
Do sešitu, pod nadpis Povrchové napětí, doplň zápisky dle učebnice k následujícím pojmům:
- Neustálý, neuspořádaný pohyb
- Základní vlastnosti kapalin
- Pružná blána
- Povrchové napětí
- Mýdlový roztok
- Kapky rosy
+ 2 obrázky „výslednice sil“ na straně 66 dole
Téma: Povrchové napětí
Samostudium pro období: 12. 01. – 14.01. 2021 (1 + 1 hodina fyziky)
- V učebnici si přečti kapitolu: „Vlastnosti kapalin, povrchové napětí“ (3 strany)
- Do sešitu na poznámky si zapiš text v modrém rámečku, který je na konci kapitoly. (Začíná: Molekuly kapalin …)
- Zopakuj si Newtonovy zákony. (První 2 známe zpaměti.)
- Na samostatný list papíru A4 vyřeš následující příklad:
Jakým tlakem působí jednotlivé krychle ze 3. příkladu následujícího zadání?
- Můžeš získat bonusové hodnocení (pro toto pololetí) za provedení některého z následujících experimentů:
- Vystřihni z tvrdého papíru jednoduchou „lodičku“ (obrázek v učebnici). Polož ji na hladinu a do otvoru kápni tekuté mýdlo. Co se stane?
- Polož na hladinu vody několik zápalek. Pomocí jiné zápalky namočené v mýdle se dotkni hladiny. Co se děje?
- Pokus se na hladinu umístit více kovových kancelářských sponek. Přestože jsou sponky s kovu, který má větší hustotu a měl by klesnout ke dnu, sponky jsou schopné se udržet na hladině. Jak je to možné?
Všechna zadání jsou v učebnici, kde jsou další nápovědy. Pokud nemáš tekuté mýdlo nevadí. Namydli si ruce a odeber si trochu napěněného mýdla. Funguje stejně. Experiment můžeš provádět v umyvadle a nebo v hrnci. Výsledek experimentu odešli jako foto + vysvětlení e-mailem.
Téma: Výpočet tlaku
Samostudium pro období: 15. 12. – 17.12. 2020 a 04. – 08. 01. 2021 (2 hodiny fyziky)
Na samostatný list papíru A4 vyřeš příklady č.: 3, 5a, 10 z následujcího zadání příkladů.
Nápověda:
– Vzoreček pro výpočet tlaku
– Výpočet na Youtube (Pozor, ve výpočtu tam chybí jednotky.)
Téma: Měření
Samostudium pro období: 01. – 03. 12. nebo 08. – 10. 12. 2020 (1 + 1 hodina fyziky)
Zadání číslo 9
Zpracuj na samostatný list papíru A4.
Tvým úkolem je změřit objem mobilu/tabletu/notebooku (podle toho z co používáš za zařízení k online výuce).
- Objem urči pomocí výpočtu. Změř všechny strany a pro zjednodušení budeme uvažovat, že mají tělesa tvar kvádru.
- Bonusové hodnocení získáš, když určíš také hustotu. K tomu je potřeba váha.
Nezapomeň na všechny náležitosti měření a úhledné zpracování.
Téma: Newtonovy zákony
Samostudium pro období: 23. – 27. 11. 2020 (1 + 1 hodina fyziky)
Zadání číslo 8
V učebnici si přečti kapitoly: Setrvačnost a Akce a reakce.
Do sešitu si zaveď nadpis: „Newtonovy zákony“. Přepiš, a postupně si zákony zapamatuj.
Zákon setrvačnosti
Těleso setrvává v klidu, nebo v rovnoměrném přímočarém pohybu, pokud není nuceno vnějšími silami tento stav změnit.
Zákon akce a reakce
Tělesa na sebe působí vždy stejně velkými silami, které mají opačný směr.
Ke studiu můžeš využít i díl Rande s fyzikou – Newtonovy zákony.
Téma: Opakování
Samostudium pro období: 16. – 20. 11. 2020 (1 hodina fyziky)
Zadání číslo 7
Tvým úkolem je vyřešit následující pracovní list. Pokud nemáš k dispozici tiskárnu nevadí, list snadno překreslíš.
Řešení si založ do složek k ostatním.
Téma: Tíhová síla, těžiště
Samostudium pro období: 9. – 13. 11. 2020 (1 + 1 hodina fyziky)
– Přečti si v učebnici kapitoly Tíhová síla, Těžiště
– Do sešitu si zaveď novou kapitolu: Tíhová síla, Těžiště
– Pod nadpis si zapiš:
Na všechna tělesa na zemském povrchu působí tíhová síla. Značíme jí FG. Tíhovou sílu můžeme spočítat podle vzorce FG = m . g. Tíhová síla určuje svislý směr.
Zadání číslo 6
Do sešitu pod dnešní zápisky přidej „otázky a úkoly“ z učebnice na konci kapitoly Tíhová síla. Ke každé otázce doplň svou odpověď.
(Nová učebnice – str. 46, stará učebnice str. 45)
Téma: skládání sil
Samostudium pro období: 2. – 6. 11. 2020 (1 + 1 hodina fyziky)
– Pusť si video Rande s fyzikou – skládání sil
– Zde najdeš postup, jak se graficky skládají síly.
– V učebnici je tato kapitola na str. 40 – 44
– (Zde animace, kterou jsem používali při výkladu.)
Tvým úkolem je:
Zadání číslo 4
Do (výkladového) sešitu narýsuj výslednice složení sil: F1 = 8 N, F2 = 5 N
Platí, že 1 N = 1 cm
- Síly působí stejným směrem.
- Síly působí opačným směrem.
- Síly spolu svírají úhel 35°.
(Dohromady máš tedy 3 obrázky, stejně jako v ukázce s návodem.)
Zadání číslo 5
Na list A4 narýsuj výslednici sil F1 a F2, které svírají úhel 60°. (List založ k ostatním k odevzdání ve škole.)
Téma: Grafy + převody jednotek času
Samostudium pro období: 15. – 23. 10. 2020 (3 hodiny fyziky)
– Každé jednotlivé zadání (1 – 3) vypracuj vždy na samostatný list A4.
– Na každý list uveď vždy svoje jméno, třídu a číslo zadání.
– Zadání odevzdáš po skončení samostudia ve škole. Každé bude ohodnoceno.
– Zadání které nebude odevzdáno bude hodnoceno jako nesplněno.
Zadání číslo 0
Opakuj si označení fyzikálních veličin a jejich základních jednotek.
Zadání číslo 1
Znázorni pomocí grafu cestu trolejbusu MHD. Budeme předpokládat plynulý provoz bez semaforů.
Najdi si v učebnici kapitolu, ve které je podrobný návod jak správně postupovat při kreslení grafů.
8:32 | Vltava střed | 2 km |
8:33 | Voříškův Dvůr | 3 km |
8:35 | Strakonická | 4 km |
8:37 | U Trojic | 4 km |
8:39 | Družba – IGY | 5 km |
Zadání číslo 2
Vyřeš alespoň 3 příklady na výpočet objemu z online zadání.
Zadání číslo 3
Převeď:
A | 2 h 15 min → h | B | 1 h 10 min → h |
---|---|---|---|
C | 4 h 130 min → h | D | 5 h 1 min → h |
E | 12 min 36 s → min | F | 5 min 10 s → min |
G | 2 min 48 s → min | H | 2 min 48 s → s |
I | 12 km/h → m/s | J | 72 km/h → m/s |
K | 54 km/h → m/s | L | 15 m/s → km/h |
M | 88 m/s → km/h | N | 120 km/min → km/h |
O | 12 km/s → km/h | P | 26 km/min → km/h |
Postup při převodu jednotek času je vysvětlený zde.
Bonusové zadání (nejen pro Romana B.)
Šnek se vydal na návštěvu za kamarádem. Ten bydlí u nedalekého stromu ve vzdálenosti 60 m. Šnek bude vždy putovat 10 hodin a pak bude odpočívat až do druhého dne.
- kdy se šnek potká s kamarádem?
- znázorni jeho cestu grafem.