Samostudium pro období: 22. – 24. 02. 2021 (1 + 1 hodina fyziky)
Připomeň si v učebnici kapitolu „SKUPENSKÉ PŘEMĚNY“ (učebnice strany 52 a 53).
Do sešitu si pod hezký nadpis nakresli obrázek (je z učebnice):
Zaměř se na to, abys věděl(a) co znamenají pojmy:
- sublimace
- desublimace
- kondenzace
- amorfní látka
Samostudium pro období: 09. – 11. 02. 2021 (1 + 1 hodina fyziky)
- Přečti si v učebnici kapitolu „Šíření tepla prouděním a zářením“
- Do sešitu si pod nadpis „VEDENÍ TEPLA“ udělej vlastní, stručné zápisky z této a předchozí kapitoly.
- Připrav si pro každý způsob vedení tepla 1 příklad. (Budou tedy dohromady 3.)
Samostudium pro období: 02. – 04. 02. 2021 (1 + 1 hodina fyziky)
- Zopakuj si Fyzikální zákony (je třeba je znát zpaměti).
- Přečti si v učebnici kapitolu „Vedení tepla“ (48 – 49).
- Zjisti odpovědi na následujcí otázky:
- Když se doktneme kovu a dřeva ve stejné místnosti, zdá se nám kov studenější. Proč?
- V jakém případě by k situaci v předešlém případě nedošlo?
- Která vrstva lépe tepelně izoluje: 20 cm betonu nebo 10 cm ledu nebo 2 cm nerez oceli?
Samostudium pro období: 26. – 28. 01. 2021 (1 + 1 hodina fyziky)
Zadání č. 15
Přečti si ještě jednou kapitolu TEPLO + následující kapitolu „Změna vnitřní energie konáním práce“.
Do příkladového sešitu vyřeš následující příklady:
- Do jezera, ve kterém je 1000 m3 vody spadl kus skály o hmotnosti 15 000 kg z výšky 15 metrů. Jak se změnila teplota vody v jezírku?
- Kolik tepla musíme dodat, abychom vyhřáli místnost o rozměrech 5 m, 8 m a 3,5 m z 0°C na 16°C
- Bonus: jaké například rozměry mohl mít takový kus skály?
Samostudium pro období: 19. – 21. 01. 2021 (1 + 1 hodina fyziky)
Zadání č. 14
Přečti si v učebnici (znovu) kapitolu TEPLO. Obzvlášť se soustřeď na to, co je to měrná tepelná kapacita
Do sešitu na poznámky, si zapiš řešený příklad z učebnice na straně 42 (Během noci klesla …) s tím rozdílem, že necháme spadnout teplotu na -17°C.
Výsledek plus odpovědi na 2 krátké otázky vlož zde – UKONČENO.
Samostudium pro období: 12. – 14. 01. 2021 (1 + 1 hodina fyziky)
Zadání č. 13
Do sešitu na poznámky si zaveď velký nadpis: TEPELNÉ JEVY.
Ve spolupráci s učebnicí si připrav odpovědi na následující otázky. Odpovědi zapiš spolu s otázkami pod nový nadpis.
- Jaký je rozdíl mezi teplem a teplotou?
- Na čem závisí to, jaké množství tepla je potřeba dodat tělesu k jeho ohřátí?
- Co je to vnitřní energie tělesa a jakou má jednotku?
Bonusové zadání, jehož DOBROVOLNÝM vypracováním můžeš získat známku ještě do tohoto pololetí se nachází zde (zimní příklad). (Bude se hodnotit pouze to dobré. I když to nebude kompletní. Pokud to nebude správně, nemůžeš si pohoršit, necháme to tak jak to je.)
Samostudium pro období: 05. – 07. 01. 2021 (1 + 1 hodina fyziky)
Zadání č. 12
- Zopakuj si označení a základní jednotky VŠECH fyzikálních jednotek
- Přečti si v učebnici úvod do nové kapitoly – TEPLO.
Samostudium pro období: 07. – 11. 12. 2020 (2 hodiny fyziky)
Zadání č. 9
- Zopakuj si Fyzikální zákony (je třeba je znát zpaměti).
- Přečti si v učebnici kapitolu s názvem „Kladka a kolo na hřídeli“.
Zadání č. 10
Následující příklad budeš mít za úkol vyřešit během vyučovací hodiny na známku:
Kazašský vzpěrač Ilja Ilin dokázal na olympiádě v Londýně zdvihnout nad hlavu (tzn. přibližně 2 m) činku o hmotnosti 233 kg.
- Jak se změnila polohová energie činky?
- Kolikrát bychom museli to samé udělat s činkou o hmotnosti 5 000 g, abychom vykonali stejnou práci?
- Kolik bychom museli vypít mléka, kdybychom chtěli vyrovnat vydanou energii?
Zadání č. 11 (dobrovolné)
Následující Zadání č. 1 můžeš vyřešit na samostatný list papíru, odevzdat a vylepšit si své skóre hodnocení.
Samostudium pro období: 19. – 27. 11. 2020 (1 + 1 hodina fyziky)
Zadání č. 8
Na těchto internetových stránkách si vypočítej optimální denní energetický příjem.
- Sestav jídelníček (snídaně, oběd, večeře), který by tuto hodnotu zcela přesně pokryl. (Zde najdeš energetické hodnoty potravin)
- Kolik energie je ukryté v menu z „Mekáče“ – hranolky, burger, Cola? (Energetické hodnoty najdeš přímo na stránkách Mekáče
Dej pozor na správné množství. Hodnoty jsou obvykle uváděny na 100 gramů.
Vypracuj na list A4 a založ jej k ostatním.
Samostudium pro období: 2. – 13. 11. 2020 (2 + 2 hodiny fyziky)
Zadání č. 7
Do příkladového sešitu: Vypočti rychlost kamene s hmotností 1 kg, jehož pohybová energie je 90 J.
Zadání č. 6
Tvým úkolem je pokusit se správně odpovědět na následující otázky. Autor kompletně správně zodpovězeného dotazníku bude odměněn.
Zadání č. 5
Pusť si v klidu a v době, kdy se můžeš dobře soustředit Rande s fyzikou – díl práce / výkon / energie.
Samostudium pro období: 12. – 23. 10. 2020 (2 + 2 hodiny fyziky)
– Každé jednotlivé zadání vypracuj vždy na samostatný list A4.
– Na každý list uveď vždy svoje jméno, třídu a číslo zadání.
– Zadání odevzdáš po skončení samostudia ve škole. Každé bude ohodnoceno.
– Zadání které nebude odevzdáno bude hodnoceno jako nesplněno.
Zadání č. 0
Opakuj si fyzikální zákony.
Zadání č. 1
- Jakou práci vykoná výtah, který vyveze celou vaší rodinu do 10. patra?
- Jaký je výkon výtahu?
Zadání č. 2
Žárovka má výkon 36 W. Jakou energii spotřebovala (= vykonala práci) když svítila 2,5 hodiny?
Nastuduj si v učebnici kapitoly polohová a pohybová energie. Do sešitu si zapiš definice + vzoreček, kterým se řídí. (Modrý rámeček na konci každé kapitoly.)
Zadání č. 3
Které těleso má větší pohybovou energii? (Výpočet jako důkaz, pozor na jednotky!)
- fotbalový míč letící rychlostí 100 km/h?
- šíp (m = 20 g) letící rychlostí 220 km/h
Zadání č. 4
Jakou polohovou energii získal každý ze členů rodiny z prvního zadání?
Nápověda
– Shrnutí o energii formou jednoduchého přehledu najdeš zde.
– Práce, výkon a energie na RANDE S FYZIKOU
– Youtube